Témy na celotáborové / dlhodobé hry I.

Témy na celotáborové / dlhodobé hry I.

V tomto článku opisujem celotáborové témy, ktoré sme spracovali pre denné tábory v sezóne 2020.

 

Pandemic

Inšpirované úspešnou stolnou hrou Pandemic. Isteže, v obmedzenom priestore, ktorý nám ponúka denný tábor nie je možné presne previesť do táborového prostredia tak zložitú hru ako je Pandemic, tak sme si z tohoto stolného skvostu prevzali iba niekoľko nápadov.

Deti na tábore sú výskumníci, ktorí bojujú proti postupujúcej chorobe. Snažia sa vynajsť liek tak, že musia získať 5 kľúčových ingrediencií (každý táborový deň jednu) a na konci ich správne použiť na dosiahnutie efektu liečenia.

  1. použili sme princíp “všetci vyhrajú” alebo “všetci prehrajú” – hrá sa proti systému,
  2. Každý deň deti získali jednu súčasť budúcej protilátky. Keďže sme tému robili na outdoorovom tábore, zvolil som, že budúci liek bude oheň a “ingrediencie” budú pomôcky na založenie. Tomu sme prispôsobili program a hry (resp. odmeny) v jednotlivých dňoch.
  3. Liek bolo možné vyvinúť aj bez toho, aby tábor získal všetky súčasti. Pravidlá umožňujú improvizačne chýbajúcu časť nahradiť podľa šikovnosti detí. 

 

Súčasti:

  1. kresadlo
  2. pliešok ku kresadlu
  3. vata a špagát
  4. drevo (získal víťaz bojovky Dobytie hradu Amaranth, ako víťaz boja o územie. Možné použiť akúkoľvek bojovku)
  5. financie na vývoj, výrobu a distribúciu (získal víťaz Biznis hry, pozri v našej databáte hier)

 

Aby sme hru vedeli vyhodnotiť, tím, ktorý získal ingredienciu, získal zároveň aj bod. Ktorý tím mal najviac bodov, mal tú česť na konci zapáliť oheň a tým poraziť chorobu.

 

Pomôcky: kresadlá, pliešky

pre vek: 8 – 14 rokov

typ hry: celotáborová, dlhodobá

 

Olympíjske hry 2020

Celotáborová hra vhodná pre športovo ladené tábory. Deti si v prvý deň tábora zvolia štát, ktorý budú reprezentovať. 

Odporúčania: 

  • Ak máte k tímom pridelené farby, mali by si deti zvoliť taký štát, ktorého pridelená farba je jeho národnou
  • pre politickú korektnosť sme vyradili štáty ako Slovensko (každý by chcel hrať za Slovensko, čo potom ostatní?), Česko, Maďarsko, Poľsko (niektorých susedov tiež nie je vhodné použiť, keď sme Slováci), Rusko a USA
  • Každý deň by mal byť aspoň jeden hlavný olympíjsky šport (za ktorý získa víťaz medajlu)

 

Každý deň sa hralo niekoľko turnajov (väčšinou kolektívne športy, ale vhodná je napr. aj streľba zo vzduchoviek) za ktoré víťazi dostali medajle. Výsledky turnajov sa zapisovali do tabuľky z ktorej sa na konci dňa určilo priebežné poradie. Poradie v turnaji sme bodovali:

  1. miesto 3 body
  2. miesto 2 body
  3. miesto 1 bod
  4. miesto 0 bodov

 

Vhodné sú nasledujúce športy: florbal, futbal, vybíjaná, streľba zo vzduchoviek, Bandiera, Boj o vlajku alebo iná bojovka hraná po tímoch, Biznis hra, prehadzovaná, štafetové hry, orientačný beh.

Celkový víťaz Olympijády sa stal tím, ktorý získal vo výslednej tabuľke najviac bodov.

Súčasťou Olympijády boli aj doplnkové nebodované športy – turistika, plávanie, jazda na šľapacích štvorkolkách a bobovanie (v Košiciach je Bobová dráha)

sada medajlí pripravená na jeden z turnajov na dennom tábore Olympijske hry 2020

 

 

hracia karta tímu na stiahnutie vo formáte *.docx

 

Pomôcky: pripravené medaile (vytlačené a zalaminované krúžky s pružnou šnúrkou v dostatočnom počte. Pre každú hru pre celý tím. Skutočné medaile pre víťazov Olympijády)

pre vek: 8 – 14 rokov

typ hry: celotáborová, dlhodobá

 

Po stopách Zilphionu

V tejto hre využívame prvok tajomna a rozvíjame ekologické cítenie u detí.

Vedeli ste, že jednou z prvých rastlín, ktorá pravdepodobne vyhynula činnosťou človeka bol akýsi “Zilphion”? (S dnešnou rastlinou rodu Silphium nemá nič spoločné) Rastlina, ktorej sa pripisujú až takmer zázračné schopnosti bola tak vzácna, že sa dostala na kyrenaiské mince a Caesar nakúpil 1500 libier tejto rastliny, aby zabezpečil Rímu potrebné rezervy. Rástla iba na niektorých lokalitách, hlavne v Kyrenaike (dnešná Líbya).

Posledná správa o jej existencií pochádza zo 4 storočia n. l.

 

Tému sme pripravili ako formu putovania s prekonávaním prekážok. 

Pondelok: Stredná Európa, príprava na cestu, získanie indície kam máme ísť rastlinku hľadať (hra Živé človeče)

utorok: Stredné more, plavba (návšteva kúpaliska) 

streda: prechod džungľou v delte Nílu (celodenný výlet do Slovenského raja)

štvrtok: zajatie Africkými domorodcami, útek zo zajatia (Bojovka)

piatok: príchod do Kyrenaiky (archeologické nálezisko Nižná Myšľa)

 

Počas tábora sme získavali súčasti jediného vyobrazenia rastliny – spájali sme obrázok Kyrenaiskej mince. Za každú “hlavnú” hru dňa, deti získali jednu z piatich častí obrázka. Celotáborovú hru vyhral tím, ktorému sa podarilo získať pre spoločný ciel najviac častí obrázka. Na konci tábora sme získali kompletný obraz Zilphionu.

Rastlinu sa nám samozrejme nájsť nepodarilo, potvrdilo sa, že skutočne vyhynula. Mohli by sme však chrániť aspoň to, čo ešte máme. Na konci tábora pri vyhodnotení skúsime s deťmi prediskutovať dôležitosť ochrany prírody a o ktorých chránených druhoch na Slovensku vieme, kto ich prípadne pozoroval.

 

Pomôcky: nastrihaný obrázok Zilphionu, mapa putovania

pre vek: 8 – 14 rokov

typ hry: celotáborová, dlhodobá

 

Cesta do rozprávky

Vďačná téma, ktorej príprava nie je zložitá. Nastavíme si program tak, aby každý deň predstavoval jednu známu rozprávku.

Ľudia strácajú fantáziu. Ale mohli by sme sa pokúsiť situáciu zachrániť. Potrebujeme na to spoznať čarovný svet rozprávok. Podarí sa nám získať 5 kľúčov a vyloviť z bažín smútku stratený poklad?

 

pondelok:

utorok: Autá (dopravná výchova, využitie dopravného ihriska a bicyklov v športovom areáli v Košiciach)

streda: 

štvrtok: Harry Potter (škola kúziel, hra Tajomné komnaty, pozri databázu hier)

piatok: Nekonečný príbeh

 

Podobne ako v predošlých celotáborových hrách, víťazom sa stal tím, ktorý získal najviac kľúčov ako víťaz jednotlivých hier. Kooperáciu sme podporili tak, že sme sledovali spoločný cieľ – záchrana pokladu, bola iba česť pre víťazov, avšak zachránil ho pre všetkých a s ostatnými sa podelili o získanú odmenu.

 

Pomôcky: čokoládové mince v dostatočnom počte, drevená krabička v ktorej budú uložené čakať v “Bažinách smútku”

pre vek: 6 – 14 rokov

typ hry: celotáborová, dlhodobá

Napíš komentár