Stavba modelovej železnice – 1. časť

1. časť.: základný rám, rošt a niekoľko ďalších informácií
Séria článkov “Stavba modelovej železnice” sa zaoberá zdokumentovaním postupnej stavby modelovej železnice od jej naplánovania, nakreslenia, nákupu materiálu, výstavbu drevenej konštrukcie až po položenie koľajníc a finalizovanie krajinky.
V tejto časti Vám ukážeme fotografie z výstavby základného rámu a roštu budúceho modelového kolajiska.
Pre základné technické parametre prosím kliknite na 0. časť série
(článok budeme priebežne dopĺňať)
Definície:
Základný rám je časť konštrukcie, ktorá dáva tvar a pevnosť celému systému.
Rošt je časť konštrukcie slúžiaca na spevnenie a je navrhnutý tak, aby podopieral trasu. Je vyrobený z rovnakého materiálu ako základný rám. Jednotlivé elementy môžu mať menšie rozmery na reze ako elementy základného rámu.
Základný rám (hrubšie hranoly) aj s roštom (tenšie hranoly)
Základný rám a rošt
Pri výrobe sme dbali na dostatočnú pevnosť celej konštrukcie a zároveň musí naša konštrukcia spĺňať podmienku ľahkého prístupu k tunelovým častiami koľajiska zospodu. Rozmer celej konštrukcie je 2000 x 830 mm.
Fotky výroby základného rámu a roštu.
Máme k dispozícií kvalitne vybavenú dieľňu.
Príprava dier v hranole základného rámu s použitím zvislej frézy a vrtáku s možnosťou vŕtať do strany.
Základný rám.
Základný rám doplnený o rošt.
Na rohoch základného rámu je použitý čapovaný spoj. Pri jeho výrobe je nutné dbať na presnosť, najvhodnejšia je strojová výroba. Požadovaná presnosť by mala byť lepšia ako 1 mm. Rám je dodatočne spevnený oceľovým plechom.
Použité materiály
Použitý materiál na základnom ráme, rošte a podperných stĺpikov:
Mäkké drevo z dôvodu jednoduchšieho opracovania. Výnimočne sme namiesto podperných drevených stĺpikov použili tvarovanú oceľ na miestach, kde podperné stĺpiky nebolo možné použiť (viď obrázky nižšie)
Niektoré detaily na základnom ráme a rošte:
Teleso trate a na ňom použité materiály (bližšie sa venujeme v neskorších kapitolách):
v smere od spodu: drevotrieska o hrúbke 6 mm., režné plátno (slangovo “tuženka”), podložka z polyetylénu, koľajnice. V závere stavby železnice bude trasa zaštrkovaná, podložku z polyetylénu nebude vidno.
funkcie vrstiev koľajiska:
drevotrieska: nosná časť trasy
režné plátno: po okrajoch bude tvoriť plynulý prechod medzi trasou a budúcim terénom. Režné plátno bude použité aj na tvorbu zvyšnej časti terénu.
podložka z polyetylénu: použité na tlmenie vybrácií a hluku.
V ďalšej kapitole sa budeme bližšie venovať výrobe podperných stĺpikov a železničného spodku.
séria článkov Stavba modelovej železnice:
0. časť: úvod, základná myšlienka, príprava, plániky, rozpis koľajiva
Sme aj tu: