Stavba modelovej železnice - 1. časť

Stavba modelovej železnice – 1. časť

1. časť.: základný rám, rošt a niekoľko ďalších informácií

 

Séria článkov “Stavba modelovej železnice” sa zaoberá zdokumentovaním postupnej stavby modelovej železnice od jej naplánovania, nakreslenia, nákupu materiálu, výstavbu drevenej konštrukcie až po položenie koľajníc a finalizovanie krajinky.

 

V tejto časti Vám ukážeme fotografie z výstavby základného rámu a roštu budúceho modelového kolajiska.

 

Pre základné technické parametre prosím kliknite na 0. časť série 

(článok budeme priebežne dopĺňať)

 

Definície:

Základný rám je časť konštrukcie, ktorá dáva tvar a pevnosť celému systému.

Rošt je časť konštrukcie slúžiaca na spevnenie a je navrhnutý tak, aby podopieral trasu. Je vyrobený z rovnakého materiálu ako základný rám. Jednotlivé elementy môžu mať menšie rozmery na reze ako elementy základného rámu.

 

Základný rám (hrubšie hranoly) aj s roštom (tenšie hranoly)

 

Základný rám a rošt

Pri výrobe sme dbali na dostatočnú pevnosť celej konštrukcie a zároveň musí naša konštrukcia spĺňať podmienku ľahkého prístupu k tunelovým častiami koľajiska zospodu. Rozmer celej konštrukcie je 2000 x 830 mm.

 

Fotky výroby základného rámu a roštu.

Máme k dispozícií kvalitne vybavenú dieľňu.

 

Príprava dier v hranole základného rámu s použitím zvislej frézy a vrtáku s možnosťou vŕtať do strany.

 

Základný rám.

 

Základný rám doplnený o rošt.

 

Na rohoch základného rámu je použitý čapovaný spoj. Pri jeho výrobe je nutné dbať na presnosť, najvhodnejšia je strojová výroba. Požadovaná presnosť by mala byť lepšia ako 1 mm. Rám je dodatočne spevnený oceľovým plechom.

 

Použité materiály

Použitý materiál na základnom ráme, rošte a podperných stĺpikov:

Mäkké drevo z dôvodu jednoduchšieho opracovania. Výnimočne sme namiesto podperných drevených stĺpikov použili tvarovanú oceľ na miestach, kde podperné stĺpiky nebolo možné použiť (viď obrázky nižšie)

 

Niektoré detaily na základnom ráme a rošte:

 

Teleso trate a na ňom použité materiály (bližšie sa venujeme v neskorších kapitolách):

v smere od spodu: drevotrieska o hrúbke 6 mm., režné plátno (slangovo “tuženka”), podložka z polyetylénu, koľajnice. V závere stavby železnice bude trasa zaštrkovaná, podložku z polyetylénu nebude vidno.

 

funkcie vrstiev koľajiska:

drevotrieska: nosná časť trasy

režné plátno: po okrajoch bude tvoriť plynulý prechod medzi trasou a budúcim terénom. Režné plátno bude použité aj na tvorbu zvyšnej časti terénu.

podložka z polyetylénu: použité na tlmenie  vybrácií a hluku. 

 

V ďalšej kapitole sa budeme bližšie venovať výrobe podperných stĺpikov a železničného spodku.

 

séria článkov Stavba modelovej železnice:

0. časť: úvod, základná myšlienka, príprava, plániky, rozpis koľajiva

2. časť: podperné stĺpiky a železničný spodok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *