Prvá pomoc: zlomeniny, popáleniny, otras mozgu

Prvá pomoc: zlomeniny, popáleniny, otras mozgu

V druhom dieli článku o prvej pomoci sa venujeme konkrétnym rizikovým situáciám, s ktorými sa môžete pri práci s mládežou v teréne stretnúť.

 

Obsah:

Úvod

1. popáleniny

2. zlomeniny

3. topenie sa

4. otras mozgu

5. techniky transportu

6. aktivity k téme

7. ďalšie zdroje informácií

 

Téma je vhodná hlavne na zlepšovanie osvety dôležitých dospelých, pracovníkov s mládežou, vychovávateľov, učiteľov, táborových vedúcich. Pre deti odporúčame obsah tejto časti použiť ako nadstavbu k téme prvého dielu článku o prvej pomoci.

 

Prvý diel nájdete na tomto linku.

 

V článku nájdete informácie o prvej pomoci pri popáleninách, zlomeninách, topení sa, použitie trojrohej šatky, možné spôsoby transportu jednotlivcom a skupinou.

Článok obsahuje materály a fotografie, ktoré nie sú vhodné pre citlivejších ľudí a deti.

 

1. popáleniny

Špecifický problém, ktorý sa môže vyskytnúť na školských a táborových akciách, ktorých súčasťou je napríklad opekačka. V drvivej väčšine prípadov riešime u detí popáleninu prvého, prípadne druhého stupňa.

Každú, aj najmenšiu popáleninu je nutné ošetriť. Nasledujúce obrázky ukazujú popáleniny rôznych stupňov, nie sú vhodné pre slabšie povahy.

 

Popálenina I. stupňa. Začervenanie, poškodené sú vrchné vrstvy kože.

 

Popálenina II. stupňa. Pluzgier je obranná reakcia tela, poškodené sú nižšie vrstvy kože, svalstvo by malo byť nepoškodené. Pluzgier neprepichujeme, nedezinfikujeme, prekrývame len sterilnou gázou alebo vôbec.

 

Popálenina III. stupňa: Koža je výrazne poškodená, pluzgiere sa už neobjavujú. Popálenina zasiahla aj svalstvo.

 

Popálenina IV. stupňa. časť tkaniva je zuhoľnatená.

 

Prvá pomoc sa zabezpečuje podobne ako pri šoku.

Môžeme ich chladiť pod tečúcou vodou, nie však priamo na ranu. Nepoužívame ľad. Od druhého stupňa popáleniny sa tieto smú prekrývať len sterilným obväzom alebo látkou.

Pri rozsiahlejších popáleninách a všetkých, aj malých popáleninách druhého a vyššieho stupňa odporúčame neodkladne navštíviť s dieťaťom lekára.

 

Viac tu : https://www.boz.sk/prva-pomoc-pri-popaleninach/

 

2. zlomeniny

Vďačnou témou na tréning prvej pomoci u detí je riešenie zlomenín. Zároveň je to jeden z častejších dôsledkov úrazov a pádov.

Pri práci s deťmi sa so zlomeninami najčastejšie spájajú život ohrozujúce stavy veľké vonkajšie krvácanie a šok, k nim je následne nutné prijať aj patričnú prvú pomoc.

Najčastejšie sa stretneme s bežnou zlomeninou končatín, kedy používame prvú pomoc fixáciu zlomeniny a protišokové opatrenia, najmä transport a tíšenie bolesti.

Znehybniť zlomenú končatinu – ako na obrázku nižšie – síce môžeme, ale manipulácia s končatinou môže byť bolestivá.

Pri zlomenej ruke môžeme použiť trojrohú šatku a úväz okolo krku.

Trojrohá šatka by mala byť bežnou výbavou krabičky poslednej záchrany alebo lekárničky, ktorú určite musíte mať so seobu.

Dva rohy šatky sa uviažu o seba a šatka sa dá okolo krku poškodeného tak, aby zviazané konce boli vzadu na krku. Zlomená končatina sa položí do šatky tak, aby voľný vrchol šatky smeroval k lakťu zranenej ruky. Dĺžka šatky by mala byť taká, aby ruka v lakti zvierala uhol 90°.

Pri zlomenine dolnej končatiny môžeme fixovať zranenú nohu o zdravú nohu. Zraneného nechávame v polohe, v ktorej ho zranenie najmenej bolí a zavoláme pomoc.

 

3. topenie sa

Aj návšteva kúpaliska je vítaným oživením programu na tábore, no zároveň sa všetci zhodneme, že sa jedná o rizikovejšiu aktivitu. Na začiatok kapitoly uvediem niekoľko rád.

 

a) topiaceho nepočuť.

Majte otvorené oči a dobre sledujte dianie v bazéne. Topiace sa dieťa sa v prvom rade snaží nadýchnuť a robí všetko preto, aby sa udržal nad hladinou. Neostáva mu vzduch na krik. Topenie nie je hlučné ako vo filme!

 

b) pripravte sa

Prediskutujte s vedúcimi ako zvládnuť bezpečnosť a ako v rôznych jednotlivých situáciách postupovať

 

c) otestujte schopnosť detí plávať

Pred tým ako vôjdete do plaveckého bazéna, musia deti po jednom vôjsť do vody po schodíkoch a predviesť plávanie v praxi. Nestačí sa detí len opýtať, oni vám povedia hocičo, len aby boli hrdinovia alebo mohli ísť do vody s kamarátom.

 

d) pravidlá

Nastavte si s deťmi presné pravidlá a trvajte na ich dodržiavaní. Základom musí byť, že nikto nejde do bazénu bez dozoru dospelého. Deti musia povinne oznamovať každý svoj pohyb, každý vedúci musí mať prehľad o pohybe svojich zverencov. Ak je na kúpalisku viac bazénov kam môžu deti ísť, pri každom musí byť jeden dospelý dozor. Základné pravidlo by malo byť : do bazéna a z bazéna ideme všetci naraz, výnimky určuje vedúci.

 

e) často sa počítajte

 

d) zakážte skákanie do vody

Časotu príčinou topenia sú úrazy pri hrách v bazéne.

 

Ako pomôcť topiacemu sa?

Zmobilizovať pomoc, plavčíka, poslať deti po ostatných vedúcich. Topiaci sa metá, hádže so sebou a môže ohroziť vás aj okolie. Pomoc vlastnými silami by tak mala byť až poslednou možnosťou.

K topiacemu sa snažíme dostať čo najbližšie – platí, že beh je rýchlejší ako plávanie, čiže dostaneme sa čo najbližšie po súši a tak vchádzame do vody.

Ak topiaci nereaguje, môžeme sa priblížiť z hociktorej strany. Ak je pri vedomí a blížime sa spredu, mali by sme ho podplávať. Dôvod je jednoduchý – topiaci sa v snahe udržať sa na hladine, sa môže na vás vrhnúť a stiahnuť vás pod hladinu. Zo zadu vás však nevidí.

Tématika je pomerne obsiahlá a bližšie postupy uvádzajú špecializované weby ako napríklad.

http://www.mladyzachranar.sk/Default.aspx?CatID=16

https://primar.sme.sk/c/20557879/prva-pomoc-pri-topeni-a-zachrana-topiaceho-sa-navod.html

 

4. otras mogzu

Pri podozrení na otras mozgu je nutné postihnutého zobrať na bok a urobiť jednoduchý test pozostávajúci z:

a) jednoduchých otázok „Ako sa voláš?“, „Koľko máš rokov?“ – testujeme pamäť,

b) otázok „Koľko prstov vidíš?“, „Čo vidíš pred sebou?“, „Kde vidíš (napr.) strom?“ – testujeme zrak a s tým súvisiacu orientáciu,

c) vyzvať raneného nech vystrie ruky a udrží ich vystreté so zavretými očami a či si dokáže chytiť ukazovákom nos,

d) zistiť, či ranený nepociťuje tlak v hlave, bolesti hlavy, závraty, čudné pocity, nevoľnosť od žalúdka, celkovú malátnosť,

e) zistiť, či ranený nepociťuje akútnu potrebu spať. Nesmieme ho nechať zaspať.

 

Aj keď ranený týmto testom prejde stále sa môže jednať o otras mozgu, jeho prejavy môžu nastúpiť po niekoľkých hodinách. Sú známe prípady, kedy sa následky prejavili po niekoľkých hodinách a ranený zomrel na krvácanie do mozgu. Stále je potrebné ho priebežne sledovať.

 

5. techniky transportu

Pri poskytovaní prvej pomoci je často ďalším krokom transport zraneného do bezpečia resp. k lekárovi. Uvedieme si dva základné spôsoby, pričom predpokladáme, že nemáme k dispozícií dopravné prostriedky.

 

1. ak som na transport sám

a) a ranený je pri vedomí a môže chodiť

Podopierame ho tak, že si jeho ruku prehodíme okolo ramien

(zdroj: https://ppp.zshk.cz/vyuka/transport-ranenych.aspx )

 

b) ak ranený je pri vedomí a nemôže chodiť

Ranený sa nás chytí okolo krku a záchranca ho oboma rukami zoberie popod kolená a poza chrbát.

(zdroj: https://ppp.zshk.cz/vyuka/transport-ranenych.aspx )

 

c) ak ranený je pri vedomí môžeme použiť aj transport na chrbte

(zdroj: https://ppp.zshk.cz/vyuka/transport-ranenych.aspx )

d) ak ranený nie je pri vedomí, prehodíme sa ho na chrbát

(zdroj: https://www.svetoutdooru.cz/galerie/nouzovy-transport-v-divocine-noseni-zraneneho-v-batohu-nebo-konstrukce-provizornich-nositek-2/ )

 

e) ak ranený nie je pri vedomí a nemôžeme si ho prehodiť na chrbát (napr. z dôvodu hmotnosti)

Môžeme ho s pomocou úchopu okolo hrude ťahať.

(zdroj: https://www.svetoutdooru.cz/galerie/nouzovy-transport-v-divocine-noseni-zraneneho-v-batohu-nebo-konstrukce-provizornich-nositek-2/ )

 

Alebo použijeme veľký vak, spacák, igelitové vrece, prípadne sane alebo inú pomôcku, pomocou ktorej ho potiahneme.

 

(zdroj: https://www.svetoutdooru.cz/galerie/nouzovy-transport-v-divocine-noseni-zraneneho-v-batohu-nebo-konstrukce-provizornich-nositek-2/ )

 

2. ak sme na transport dvaja a viacerí

a) a ranený nie je pri vedomí

( zdroj: https://ppp.zshk.cz/vyuka/transport-ranenych.aspx )

 

b) a ranený je pri vedomí

Spravíme stoličku

(zdroj: https://ppp.zshk.cz/vyuka/transport-ranenych.aspx )

(zdroj: https://www.svetoutdooru.cz/galerie/nouzovy-transport-v-divocine-noseni-zraneneho-v-batohu-nebo-konstrukce-provizornich-nositek-2/ )

 

6. Tipy na aktivity

aktivita č. 1.: tréning obväzovania: deťom nastriháme pásy krepového papiera široké cca 5 cm. Krepový papier je dostatočne pružný na to, aby sa s ním dalo trénovať obväzovanie a nemuseli sme otvárať sterilný obväz. S deťmi nacvičíme začiatok a ukončenie obväzovania

aktivita č. 2.: tréning fixovania zlomeniny: obdobne ako aktivita č.  1, avšak použijeme dlhé pravítko, palicu alebo konár. Môžeme deti vyzvať, aby použili to, čo v priestore majú (môžeme skúšať v triede, v lese, na školskom dvote a necháme na fantázií detí, aby si poradili). V oboch aktivitách potrebujeme dostatok zrolovaných pásov krepového papiera.

aktivita č. 3.: trojrohá šatka: trénujeme vo dvojici, vyhodnocujeme na presnosť prevedenia. Hráči vo dvojiciach sa na druhé okolo vystriedajú.

aktivita č. 4.: spárovanie pomôcok s popisom zranenia a popisom prvej pomoci. Pripravíme si dve sady hracích kariet – 1. popis zranenia, 2. popis prvej pomoci a sadu pomôcok. Pomôcky a popisy prvej pomoci umiestníme na hracej ploche (napr. školský dvor). Deti hrajú v tímoch a majú správne na základe popisu zranenia nájsť popis prvej pomoci a doniesť sadu pomôcok. Keď uvedené položky donesú, vyberú si jedného zraneného a ošetrenie predvedú v praxi. Ktorý tím úlohu dokončí skôr, vyhráva.

aktivita č. 5.: Čo by si robil keby?

Aktivita na diskusiu, možné podľa situácie aj predviesť. Na kartičkách si pripravíme niekoľko modelových situácií z praxe, pri ktorých je potrebné poskytnúť prvú pomoc. Deti rozdelíme do skupín a postupne im dávame na riešenie jednotlivé modelové situácie. Počas každého kola majú približne 2-3 minúty na prípravu a následne prezentujú zvolený postup. Po každom kole diskutujeme a snažíme sa od každej skupiny vybrať najlepšie nápady a prevedenie. 

Ako upgrade hry môžeme použiť, že deti samé navrhnú modelové situácie a pre tieto sa pokúsia spracovať riešenie, prípadne ho predviesť.

 

Téma prvej pomoci je obsiahla. Pri práci s deťmi sa stretávame s oveľa väčším rozsahom rizík, aké sme zatiaľ v dvoch článkoch opísali a preto už teraz je v príprave tretí článok v ktorom rozoberieme úpal, poštípanie hmyzom, dusenie sa, kusnutie hadom a otravu hubami a jedovatými rastlinami.

 

7. Ďalšie zdroje informácií

https://www.boz.sk/prva-pomoc-pri-popaleninach/

https://www.svetoutdooru.cz/galerie/nouzovy-transport-v-divocine-noseni-zraneneho-v-batohu-nebo-konstrukce-provizornich-nositek-2/

https://ppp.zshk.cz/vyuka/transport-ranenych.aspx

http://www.mladyzachranar.sk/Default.aspx?CatID=16

https://primar.sme.sk/c/20557879/prva-pomoc-pri-topeni-a-zachrana-topiaceho-sa-navod.html

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *