Gemerské spojky, Slavošovský tunel a Koprašsky viadukt

Gemerské spojky, Slavošovský tunel a Koprašsky viadukt

Po Viedenskej arbitráži zostali na oklieštenom území Slovenska z gemerských tratí (Brezno) – Tisovec – Jesenské , Plešivec – Muráň, Plešivec – Slavošovce izolované navzájom neprepojené úseky, prístupné len peážou cez územie Maďarska. Preto sa začalo krátko po vzniku Slovenského štátu projektovať i stavať niekoľko nových železničných tratí, tzv. gemerských spojok.

Kategória: múzeum, iné

Kraj: Banskobystrický

okres: Rimavská Sobota

Obec: Tisovec

Nadmorská výška: 579 m n. m.

Najbližšia autobusová zastávka: Slavošovce, Ľubeník

Najbližšia železničná zastávka: Tisovec

Turistické trasy: žltá : Slavošovce – Ostrý vrch (obchádza Slavošovský tunel cez kopec) – Chyžné (3 hod.). K Slavošovskému tunelu sa dá dostať po neznačenej trase od Slavošoviec juhovýchodným smerom. Na trase sú smerovníky.

V smere od Ľubeníka po žltej značke cez obec Chyžné a ďalej po neznačených trasach cez obec Mníšany až ku Koprášskemu viaduktu. Ďalej pokračujete po telese treate severovýchodným smerom.

Dostupnosť: Peši, Autom, Bicyklom, SAD

Parkovanie: Áno

Náročnosť od najbližšej obce / parkoviska / zastávky: stredne náročné

Vyššie chránené územie: áno – 5. stupeň – národná prírodná rezervácia, národná prírodná pamiatka, chránený areál

Možnosti ubytovania: Nie

Možnosti stravovania: Ano

Popis

Boli to trate Tisovec – Revúca a Lubeník – Slavošovce. Ich výstavbou sa malo dosiahnuť priame spojenie do Slavošovských papierní. Projektované boli trate i od Slavošoviec ďalej na východ, ale k výstavbe nedošlo. Práce na stavbe oboch tratí postupovali napriek tomu že začali už v roku 1940 veľmi pomaly, i v dôsledku ničivého požiaru na 2. úseku trate Revúca – Tisovec, no hlavne však v dôsledku nízkej priority týchto tratí pre vojenské záujmy Nemecka.

Vrámci výstavby trate Revúca – Tisovec bol postavený i tunel č. 2 Tisovecký (už v úseku Tisovec – Tisovec Bánovo), čím bola „odstránená“ úvrať nad stanicou Tisovec (obr. 1). Násypy, zárezy, i opory mosta starej trate vedúcej v úvrati sú dodnes v teréne úplne zrejmé.

Takisto bol postavený tunel č. 1 – tunel pod Dielikom dlhý 2003 m. Tento však nebol nikdy v prevádzke a jeho Tisovecký portál je zatopený a nepriechodný.

Výstavba na trati Lubeník – Slavošovce prebiehala taktiež klasicky, teda najskôr sa stavali zložité objekty (tunely, mosty) a k nim priľahlé úseky telesa trate. Postavené boli 2 tunely – Pod Homôlkou (Slavošovský) 2401 m, Koprášsky 245 m a nádherný klenutý železobetónový Koprášsky viadukt. Posledné tri menované objekty sú stavebne takmer hotové a sprístupnené pre turistov. Ku vstupu do Slavošovského tunela sa dá dostať z obce Slavošovce po spevnenej ceste, cca 2 km od obce. Pred vstupom do tunela je veľké detské ihrisko s preliezkami, ohniskom a pod. venované Dobšinského rozprávkovému svetu.

Po prejdení Slavošovského tunela sa pokračuje po násype trate až ku Koprášskemu tunelu s krásnymi portálmi a hneď za tunelom pokračuje stavba na Koprášsky viadukt. Za viaduktom sa teleso trate stráca, je možné ísť buď naspäť alebo do obce Magnezitovce.

GPS: N48.69051° E19.938°

 

mapa © Freemap Slovakia, dáta © přispěvatelé OpenStreetMap, © SRTM

 

Zaujímavé miesta v okolí:

Detské ihrisko na tému Dobšinského rozprávkový svet, NP Muránska planina, Dobšinského rodný dom, Slavošovské papierne, Ochtinská aragonitová jaskyňa, múzeum v Štítniku, Tunel Pod Dielikom, 

 

Ďalšie informácie a zdroje citácií:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/000654-Gemerske-spojky/

 

 

 

Napíš komentár