Dopravná výchova

Dopravná výchova

Doprava je súčasťou života. Téma bezpečnosti a poznania dopravných značiek a pravidiel by mala byť prítomná v každom veku.

V tomto článku sa pokúsim zhrnúť svoje skúsenosti v rámci dopravnej výchovy pre deti približne vo veku prvého stupňa ZŠ.

 

Obsah:

Úvod

1. Základné pravidlá a bezpečnosť

2. Dopravné prostriedky

3. Dopravné značky

4. Špecifické rizikové situácie

5. Aktivity a hry k téme

6. Vzorové prípravy

 

Téma je vhodná pre deti vo veku od 4 rokov a je univerzálna. Do potrebnej výbavy odporúčam vytlačené obrázky dopravných prostriedkov, vybraných dopravných značiek. Ak máte k dispozícií prenosné semafory, prípadne elektrické alebo šľapacie štvorkolky, bicykle, dopravné ihrisko, viete túto tému spracovať naozaj pútavo.

V článku som sa sústredil hlavne na úplné základy, predstavenie najčastejšie používaných značiek, odskúšané hry a aktivity a dve najčastejšie rizikové situácie s ktorými sa deti môžu stretnúť.

 

1. Základné pravidlá a bezpečnosť

Najzákladnejšie pravidlo je – jazdíme a chodíme po pravej strane. Môžeme s deťmi prediskutovať prečo to tak je (a do toho zapojiť prečo je volant v aute vľavo) a prečo to majú niektoré krajiny naopak.

Prvé pravidlá vznikli ešte za čias starých rimanov. Väčšina ľudí sú praváci a na koňa nasadali z ľavej strany. Keďže je bezpečnejšie nasadať z kraja cesty, tak sa zaviedlo pravidlo jazdenia po ľavej strane.

Vpravo jazdíme pravdepodobne kvôli Napoleónovi. Ten chcel meniť čo najviac pravidiel na svoj obraz a keďže bol ľavák, jedným z nich bola strana po ktorej sa jazdí. 

 

S deťmi prediskutujeme prečo červená označuje “stoj”. Červená vždy bola farba rizika, nebezpečia a pod. Je to preto, lebo naša krv je červená, zranenie takmer vždy znamená krvácanie.

 

Poradie dôležitosti pravidiel:

  1. Ak riadi premávku policajt, je nadradený ostatným značkám a predpisom aj semaforu.
  2. Semafor je nadradený vodorovnému aj zvislému značeniu
  3. Zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným značkám a všeobecným predpisom v prípade, že je medzi nimi nesúlad,
  4. Vodorovné (a zvislé) značky sú nadradené všeobecným predpisom
  5. Všeobecné dopravné predpisy (napr. pravidlo pravej ruky) platia tam, kde nie sú vyššie uvedené značky, zariadenia alebo policajt.

 

Pri prechode cez cestu kontrolujeme prichádzajúce autá najprv zľava a potom zprava. Prečo? 

Autá jazdia po pravej strane cesty

 

Chodec prechádzajúci cez cestu najprv prechádza pruh, kde môže ísť auto zľava, až potom ide cez pruh, kde môže ísť auto zprava.

 

2. Dopravné prostriedky

Základné delenie dopravných prostriedkov vychádza zo spôsobu dopravy

  • pozemné (zvieratá, auto, bicykel, kolobežka, vlak, metro, autobus, električka)
  • vzdušné (lietadlo, vrtuľník, raketoplán)
  • vodné (loď, ponorka)
  • potrubná doprava (tejto sa ďalej venovať nebudeme)

Pre zaujímavosť a pestrosť používam aj obrázky netradičných dopravných prostriedkov. Tu ich môžete stiahnuť (PDF)

dopravne_prostriedky

 

Skúsme si zahrať hru so stoličkami v kruhu, kde úlohou bude, aby si vymenili miesto len tí hráči, ktorí

  • už leteli vo vrtulníku
  • ktorých člen rodiny má motorku
  • ktorí už postavili model nejakej loďky
  • ktorí leteli v lietadle
  • ktorí zažili dopravnú nehodu
  • … (fantázií sa medze nekladú)

 

3. Dopravné značky

Dopravné značky sú vďačným objektom našich výletov. Je ich veľa a dá sa o nich veľa povedať. Nechajte deti, aby vyjadrili svoj názor prečo tam taká značka je, na čo je, čo sa stane pri jej porušení (toľko pokút by rozdali :))) ).

 

Základné delenie značiek:

  • výstračné značky (červené, trojuholníkový tvar),
  • regulačné značky (väčšinou kruhový tvar),
  • informačné značky (väčšinou modré, štvorec alebo obdĺžníkový tvar),
  • dodatkové tabuľe (biele, obdĺžnikové, použité len s inou značkou).

 

V tomto dokumente sú všetky dopravné značky aj s ich opisom

 

Značky, s ktorými najčastejšie pracujem pri vysvetľovaní deťom

Slepá ulica

Otázka na deti – môže byť slepá ulica zároveň jednosmerkou?

železničné priecestie
prechod pre chodcov
hlavná cesta
daj prednosť
hraničný prechod v rámci EÚ
Parkovisko

zákaz stáť

(možno zastaviť na čas nevyhnutný na nástup, výstup osôb, naloženie, vyloženie tovaru)

zákaz zastaviť
koniec viacerých obmedzení
obmedzená rýchlosť
minimálna povolená rýchlosť
zákaz vjazdu bicyklov
kruhový objazd
prednosť pred protiidúcimi vozidlami
prednosť protiidúcich vozidiel
pozor, prechod pre chodcov
pozor, deti
pozor, semafor
pozor, práca na ceste
pozor, padajúce kamene
pozor, nebezpečná krajnica
pozor, nerovnosti na ceste
pozor, iné nebezpečenstvo
viacpruhová cesta, s obmedzenou rýchlosťou pre jednotlivé pruhy
železničný prejazd

zastav a daj prednosť (ak je použitá pred križovatkou)

 

4. Špecifické rizikové situácie

bicyklovanie – vyhláška hovorí, že cyklisti používajú cestné komunikácie alebo cyklistické trasy. Nemali by tak používať chodníky pre chodcov. U detí sa porušenie pravidla toleruje, ak neohrozujú chodcov.

Námet na diskusiu: Aké riziko má jazda na bicykli po ceste a po chodníku pre chodcov?

Cyklisti by správne pri prechádzaní prechodu pre chodcov mali z bicykla zosadnúť a tlačiť ho.

Viac v článku, ktorý sa venuje bicyklovaniu v sekcií Športová zdatnosť

 

chôdza po ceste – chodec môže využiť cestu iba v prípade, že súbežne s cestou nie je chodník pre chodcov. Vyhláška hovorí, že jednotlivci chodia vľavo, aby mali autá oproti. Skupina sa však správa ako dopravný prostriedok a teda ide vpravo, tak ako dopravné prostriedky.

Prečo to tak je vyhláška, internet, ani žiadne články neuvádzajú. Pravdepodobne kvôli celkovému “objemu”, ktorý skupina predstavuje a vychádza pravdepodobne z vojenských doktrín a predpisov.

Náš názor v Dračej stope je, že každý vodca skupiny by si mal dobre zvážiť či uprednostní striktné dodržanie predpisu a nejaké dieťa mu v nevhodnej chvíli spraví krok do cesty alebo v záujme bezpečia zvolí radšej, aby mal autá idúce oproti na svojej strane cesty.

 

takto rozhodne nie!

 

Pri použití cesty musíte byť dobre viditeľní a správne označení, ísť v rade za sebou, ak tlačíte bicykel, ten by mal byť blížšie k stredu cesty.

Dodatočná potrebná výbava : reflexná vesta, reflexné prvky, červená šatka, baterka. Ukážte tieto predmety deťom, vyskúšajte si ich pri presune po chodníku (alebo v rámci dopravného ihriska) a prediskutujte ako v rámci skupiny zlepšiť bezpečnosť. Zopakujte si to tesne pred tým, ako rizikový úsek musíte préjsť. Nespratníkom delegujte právomoci na zvýšenie bezpečnosti a prípadne ich “rozhoďte” pomedzi ostatné deti.

 

Viac o rizikových situáciách v článku “Ako zvládať rizikové situácie” v kategórií Bezpečnosť.

 

5. Aktivity a hry k téme

Nasledujúce nápady sú len možné smery, detailné pravidlá nechávame na fantázií každého vedúceho

Hra 1 – Semafor: rozdelíme priestor dvoma lanami tak, aby boli asi 50 cm od seba súbežne. Zem predstavuje semafór. Pred prvým lanom bude “červená”, medzi lanami bude “oranžová” a za druhým lanom bude “zelená”. Deti sa postavia vedľa seba a podľa toho, akú farbu vykríkne vedúci, majú preskočiť do správnej pozície. Vedúci môže farby rôzne kombinovať, zrýchlovať, spomaľovať alebo povedať jednu farbu viac krát za sebou. Kto sa pomýli, ostane stáť na jednej nohe. Ak sa pomýli po druhé, vypadáva z hry.

Pred hrou si povieme čo jednotlivé farby znamenajú.

aktivita 2 : pripravíme si značky vytlačené na formát A3 alebo A4 a nastrihané na 4 – 6 častí. Deti necháme jednotlivé značky poskladať ako puzzle a potom sa rozprávame o akú značku ide.

hra 3 – Opozity : Pripravíme si vytlačené obrázky rôznych dopravných prostriedkov a na zem dostatočne od seba nalepíme značky “+” a “-” alebo “NAJVIAC” a “NAJMENEJ”. Ako pomôcku môžeme použiť aj lano natiahnuté medzi týmito značkami.

Každé dieťa si vyberie jeden dopravný prostriedok a predstaví ho ostatným. A následne sa povie deťom – zoraďte sa podľa toho … a tu sa fantázií medze nekladú. Pravidlom je, že + je vždy najviac, najťažší, najrýchlejší a pod a – opak, všetci ostatní sa majú zoradiť v škále medzi tým.

tipy na kritérium zoradenia:

  • rýchlosť
  • dojazd
  • počet osôb, ktoré odvezie
  • hmotnosť
  • počet kolies
  • počet dvier
  • rozmery
  • cena prepravy
  • cena dopravného prostriedku
  • ako často používame dopr. prostriedok
  • riziko nehody

Skupina sa môže radiť a keď sa deti zoradia pýtame sa ich prečo sa tak rozhodli a necháme ich, nech svoje rozhodnutie obhája.

 

6. Vzorové prípravy (pribudnú neskôr :))) )

čas krátky popis + cieľ pomôcky Cieľ
       
       
       

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *